...
Stadig flere nordmenn lar være å oppsøke banken når de skal ha utført banktjenester. Foto: Stig B. Fiksdal/ANB

Stadig færre går i banken

Oslo (ANB-NTB): Stadig færre nordmenn går i banken med bankærendene sine.

Publisert 03.03.2013 kl 18:52 Oppdatert 03.03.2013 kl 18:53

Tips en venn på e-post:

www.nordlys.no Se alle stillinger





De gjør dem heller på nett, mobil og fasttelefon, ifølge Finans Norge.

I en fersk undersøkelse svarer 850.000 nordmenn at de får dekket alle sine bankbehov gjennom nettleseren, mobiltelefon og fasttelefon.

Det er 150.000 flere enn i fjor og tilsvarer drøyt hver femte bankkunde (21 prosent av alle bankkunder), følge Dagligbankundersøkelsen som TNS Gallup har gjort for Finans Norge (FNO).

- Man skulle tro at det i hovedsak er de yngste som helt har vent seg av med «å gå i banken», men blant disse 850.000 kundene er fordelingen i alder ganske jevn, bare med en liten underrepresentasjon blant de over 60 år, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge.

- Kundene ønsker imidlertid fortsatt å snakke med en rådgiver når de skal foreta større økonomiske disposisjoner. Samtidig har nok også nedgangen i antall kontorer bidratt til at en del kunder har gått over på nett og mobilbank, sier Håkonsen.

Bare siden 2008 er det blitt nedlagt over 200 bankkontorer rundt om i Norge.

3,3 millioner nordmenn er nettbankbrukere, og økningen er størst blant dem som er 66 år gamle og eldre. Håkonsen mener det blant annet skyldes at bankene har gjort nettbanken mer brukervennlig, og at de har lært opp sine eldre kunder til å bli nettbankbrukere.

(ANB-NTB)